Vi beklagar, men din version av webbläsare stöds ej på sajten. Därför kan vi inte garantera att all alla delar av sidan fungerar optimalt. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare version eller byter till annan webbläsare.

Ladda ner Edge Ladda ner Chrome
Din varukorg är tom!
Här visas de produkter som du lägger till i din varukorg.

Produkt tillagd i varukorgen
Något gick fel!

Köpvillkor | MQ Marqet

ALLMÄNT

Dessa köpvillkor (”Köpvillkor”) är tillämpliga när du köper varor via vår webbutik https://www.mq.se eller i någon av våra butiker. Köpvillkoren är bindande mellan dig och MQ Marqet AB, org. nr. 556693-4104. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa Köpvillkor. För att handla av oss måste du vara minst 16 år.


BESTÄLLNING

När du slutfört en beställning skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post som innehåller bland annat information om de varor som du har beställt, om pris och övriga kostnader samt om leveransvillkoren. Med orderbekräftelsen följer även en länk till dessa Köpvillkor. Ibland kan det uppkomma situationer som gör att orderbekräftelsen dröjer. Vänligen meddela oss så snart som möjligt om du inte fått din orderbekräftelse inom skälig tid eller om orderbekräftelsen skulle avvika från din beställning.


PRISER

Alla priser är angivna inklusive mervärdesskatt (moms).

 

Vi strävar alltid efter att ge er så korrekt produkt- och prisinformation som möjligt, men ibland kan det bli fel. I de fall där informationen om en produkt eller priset på en produkt uppenbart är fel och du insett eller borde ha insett detta förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning. Vi kommer i så fall meddela dig om det nya priset och invänta ditt godkännande innan vi fortsätter behandla din beställning.


LAGERTILLGÅNG

Alla varor och storlekar som visas på webben finns för omgående leverans. Så snart lagret sjunker försvinner varorna från webben och är då inte längre tillgängliga för orderläggning.

 

Vi försöker alltid att ha korrekt information på vår hemsida, men ibland kan det bli fel. Vid eventuella felaktigheter i lagersaldo som undantagsvis kan förekomma kontaktar vi dig för att försöka hitta en lösning. Vi kan då komma att justera din order, plocka bort varan från leveransen och betala tillbaka pengarna eller hitta en annan lösning. Vi restnoterar inte saknade produkter för senare leverans.


RABATTERBJUDANDEN

Eventuell rabattkod anges i kassan samt bekräftas med "OK". Ett rabatterbjudande måste anges vid ordertillfället för att vara giltigt och kan inte korrigeras i efterhand.

Kan jag reservera min vara online och få rabatt dagen efter vid erbjudanden?

Vid tidsbegränsade erbjudanden måste köpet ske inom erbjudandets tidsram. Det är inte möjligt att lägga en reservation på en vara under erbjudandets sista dag, och få rabatten dagen efter

MQ Marqet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder makulera/korrigera kundens order.


BETALNINGSALTERNATIV

Köp online

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, betalning via Swish samt banköverföring. Nedan kan du läsa om vad som gäller för respektive betalsätt.

 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10.

 

Fakturabetalning och delbetalning

Villkoren för fakturabetalning (Få först, betala sen) och delbetalning (Dela upp) hittar du HÄR.

 

Betalning via Swish och banköverföring

Vid betalning via Swish och vid banköverföring dras beloppet från ditt konto direkt i samband med betalning.

 

Kortbetalning

Du som har ett kontokort anslutet till VISA, Mastercard/Eurocard eller American Express kan betala med ditt kort. När du väljer att betala med ditt kontokort görs en reservation på kortet vid beställning men kortet debiteras inte förrän beställningen skickats från oss.

 

Köp i butik

I våra fysiska butiker erbjuder vi kortbetalning men även fakturabetalning, delbetalning och betalning via Swish genom vår samarbetspartner Klarna. Villkoren för Klarnas betalningsalternativ hittar du ovan.

 

Du kan även betala med presentkort, tillgodokvitto, bonuscheck eller värdecheck i våra fysiska butiker. Vi tar inte emot kontanter.

 

LEVERANS

Leveranssätt, leveranstid och leveranskostnad

Vi erbjuder olika lång leveranstid beroende på valt leveranssätt och val av transportör. Fraktkostnaden beror på ditt valda leveranssätt. Våra tillgängliga leveranssätt och fraktkostnader hittar du nedan.

 

Varor packas normalt första vardag efter orderläggning och så snart den är packad och skickad kommer du att få en bekräftelse på detta via mail.

 

Hämta i butik:

Uppskattad leveranstid är 1-5 arbetsdagar från beställning när du beställer med Hämta i MQ Marqet butik. Det är alltid gratis frakt till din närmaste MQ Marqet butik.

 

Postnord ombud/hemleverans samt DHL ombud:

För PostNord ombud, PostNord hemleverans samt DHL ombud är uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar. Vid leverans till Norrland och Gotland kan ytterligare någon dag tillkomma.

 

Vi erbjuder fri frakt vid köp över 799 kr om du väljer leverans till Postnord ombud eller DHL ombud. För köp understigande 799 kr är fraktkostnaden via Postnord Ombud 59 kr och 49 kr för DHL ombud.

Fraktkostnaden via PostNord hemleverans är 89 kr.

Hemleverans PostNord:

Du aviseras via SMS och/eller i PostNord-appen vilken dag och tidpunkt din beställning kan levereras. Paketet lämnas utanför din dörr och du är själv ansvarig för paketet från och med att chauffören lämnat leveransen. Det finns möjlighet att anpassa din leverans som t.ex. välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller hämta ditt paket på ett av PostNords serviceställen. Vid val av hemleverans så visas giltig ID-handling upp, om det är en kontaktfri leverans så är du själv ansvarig för paketet från och med att chauffören har lämnat leveransen.

 

Best hemleverans:

Vi erbjuder även hemleverans via Best till stora delar av Sverige (ditt postnummer som du anger i kassan avgör om detta alternativ är valbart). Leveranstid för Best är 1-3 dagar beroende på postnummer och önskad leveranstid. Vid val av hemleverans så visas giltig ID-handling upp, om det är en kontaktfri leverans så är du själv ansvarig för paketet från och med att chauffören har lämnat leveransen.


Försenad leverans

Vi försöker alltid leverera dina varor inom utlovad tid, men ibland kan det bli fel. Skulle din beställning vara försenad kommer vi så snart som möjligt informera dig om anledningen till förseningen samt informera dig om en ny leveranstidpunkt. Vid leveransförseningar kan du även kontakta oss på kundtjänst på shop@mq.se.

 

Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Om det är särskilt viktigt för dig att du får varan inom en viss tid ber vi dig meddela oss om detta omgående vid försening. Du kan läsa mer om reklamationer under rubriken ”Reklamationer”.

 

Avisering

Så fort din order har ankommit till butik eller ombud blir du aviserad via sms. Vid leverans via Best skickas SMS ut med spårningslänk där du kan följa din leverans och beräknad tid för ankomst till ditt hem. För spårning och mer info se: https://www.besttransport.se/privat/

 


Förstörda paket / saknade varor

Om ditt paket skulle vara trasigt eller om varor saknas ber vi dig att omgående ta kontakt med transportören (se information i leveransbekräftelsen) samt meddela vår kundtjänst om skadan/den saknade varan på shop@mq.se. Du kan läsa mer om reklamationer under rubriken ”Reklamationer”.


Outhämtade paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar vid leverans till MQ Marqet-butik. Om du valt leveranssättet Postnord eller DHL ligger ditt paket kvar i 7 dagar. Om du inte hämtar ut ditt paket från ombud kommer vi att debitera dig 250 kr för våra frakt-, förvarings- och hanteringskostnader.

För frågor kring betalning/faktura får vi vänligen be dig att kontakta Klarna.


ÖPPET KÖP

Öppet köp online

Du som kund har alltid 30 dagars öppet köp från den dagen du hämtade din beställning. Du kan enkelt returnera kostnadsfritt i alla våra butiker. För att underlätta returen ber vi dig att ta med ditt ordernummer, fakturanummer eller retursedeln som skickades tillsammans med din vara.

 

Om du vill returnera till oss via DHL ombud eller PostNord ombud så kostar returfrakten 69 kronor. Använd vår retursedel som skickades tillsammans med din vara för att returnera varan.

 

Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet.

Tyvärr hanterar inte vårt lager några byten och du kommer i stället få pengarna tillbaka.

 

Öppet köp gäller inte underkläder, örhängen och badkläder där skyddsplasten /emballage har avlägsnats. Vi förhåller oss rätten att neka kunder öppet köp om varor inte lämnas tillbaka i ursprungligt skick eller om etiketter/prislappar avlägsnats från varan.


Öppet köp och bytesrätt i butik

Du som kund har 30 dagars öppet köp och bytesrätt från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto. Platinummedlemar har 45 dagars öppet köp/byte. Öppet köp/byte på REA och sänkt pris 14 dagar.

 

Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet. Om du har betalt de returnerade varorna med ett presentkort, tillgodokvitto, en bonuscheck eller en värdecheck kommer du att få ett tillgodokvitto på det returnerade beloppet.

 

Öppet köp och bytesrätt gäller inte för presentkort, underkläder, örhängen och badkläder där skyddsplasten /emballage har avlägsnats. Vi förhåller oss rätten att neka kunder öppet köp samt bytesrätt om varor inte lämnas tillbaka i ursprungligt skick eller om etiketter/prislappar avlägsnats från våra varor. 

 

ÅNGERRÄTT VID KÖP ONLINE

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl om du köper en vara via vår webbsida. Om du vill ångra ditt köp måste du meddela oss om detta, ett s.k. ångermeddelande. Kom ihåg att du måste skicka ditt ångermeddelande inom 14 dagar från den dag du mottog varan, den s.k. ångerfristen. Om varorna levereras genom delleverans börjar ångerfristen löpa när du tog emot den sista produkten.

 

Vi ser gärna att du skickar ditt ångermeddelande till shop@mq.se. Du hittar våra övriga kontaktuppgifter längst ned i dessa Köpvillkor.

 

Om du ångrat ditt köp måste du skicka tillbaka varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du skickade ditt ångermeddelande till oss. Du kan lämna tillbaka varan kostnadsfritt i alla våra butiker. För att underlätta returen ber vi dig att ta med ditt ordernummer, fakturanummer eller retursedeln som skickades tillsammans med din vara till butiken.

 

Om du vill returnera din vara till oss kan du använda DHL ombud eller PostNord ombud. I dessa fall kostar returfrakten 69 kronor. Använd gärna vår retursedel som skickades tillsammans med din vara för enkel hantering av din retur. Om du inte har kvar din retursedel kan du kontakta vår kundtjänst för att få en ny. Om du själv vill ombesörja returen ber vi dig att skicka tillbaka varan till vårt lager. Du hittar adressen längst ned i köpvillkoren. Tänk på att returkostnaden kan bli högre om du inte använder vår retursedel.

 

Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte förseglade varor som av hälso- och hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas och förseglingen brutits av dig.

 

Returkostnader

Om du skickar tillbaka varan till oss betalar du returfrakten, som dras av det belopp som återbetalas till dig. Du kan dock alltid returnera kostnadsfritt i alla våra butiker.

Värdeminskningsavdrag

Du får självklart titta på och undersöka varan, men tänk då på att hantera den försiktigt och endast i den omfattning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och passform. Som tumregel får du hantera varan som du skulle ha fått i butik. Om du hanterat varan mer än vad som är tillåtet eller någon del saknas eller är skadad ansvarar du för varans minskade värde. Då förbehåller vi oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för varans värdeminskning.

Återbetalnings vid utövad ångerrätt

Om du ångrat ditt köp kommer vi betala tillbaka det du betalat till oss, t.ex. produktens pris och kostnader för den ursprungliga leveransen. Om du valt ett dyrare fraktalternativ än vår billigaste standardfrakt förbehåller vi oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för de förhöjda leveranskostnaderna.

 

Återbetalning kommer ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då vi fick ditt ångermeddelande. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen till dess att vi fått tillbaka varan eller till dess att du skickat oss ett bevis om att varan skickats tillbaka, beroende på vad som inträffar först. Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet, om inte annat uttryckligen överenskommits med dig.


REKLAMATIONER

 

Reklamation

MQ Marqet följer givetvis de krav på reklamationer som gäller enligt konsumentköplagen. Detta innebär bland annat att om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen så kan du reklamera. Enligt konsumentköplagen ansvarar vi i tre år från avlämnandet av varan för ursprungliga fel på varan. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan även ha rätt till skadestånd.

 

Om du anser att din vara är felaktig eller om den levererats för sent måste du skicka ett meddelande där du beskriver felet eller förseningen, ett reklamationsmeddelande. Läs mer om hur du enklast reklamerar köp gjorda i butik och online nedan, men du kan även reklamera genom att kontakta oss på shop@mq.se. Du hittar våra övriga kontaktuppgifter längst ned i dessa Köpvillkor.

 

Notera att vi kan bedöma varan innan vi kan godkänner din reklamation. Läs mer om hur du kan lämna tillbaka varan till oss nedan. När vi bedömer varan tar vi hänsyn till Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, som vi alltid följer i butik samt online. Om du inte är nöjd med vår bedömning i ett reklamationsärende kan du som kund alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

 

Reklamera i tid

Tänk på att du måste skicka ditt reklamationsmeddelande till oss inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, alternativt fått de försenade varorna. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel, anses alltid ha lämnats inom skälig tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.

 

Återbetalning

Vid godkänd reklamation återbetalar vi samtliga kostnader som du haft i anledning av köpet och reklamationen. Återbetalning sker då utan onödigt dröjsmål och senast inom fem arbetsdagar samt med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet.

 

Hur du reklamerar

Köp gjorda online

Om du anser att din beställda vara är felaktig är du välkommen att skicka tillbaka varan till oss med hjälp av retursedeln som skickades tillsammans med din vara för en reklamationsbedömning. Har du inte kvar dessa dokument är du välkommen att kontakta kundtjänst på shop@mq.se. Vi ber dig då att beskriva felet och uppge ditt ordernummer.

 

Om du föredrar det kan du vända dig till någon av våra butiker. Då kan du samtidigt få din reklamation bedömd. Vi ber dig att då ta med den utskrivna retursedeln.

Butikernas adresser och kontaktinformation hittar du HÄR.

 

Butiksköp
Om köpet gjorts i butik är du välkommen att besöka valfri MQ Marqet butik med din vara. För en smidig reklamationshantering ber vi dig att ta med ditt kvitto. Butikernas adresser och kontaktinformation hittar du HÄR.

 

PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES

När du gör en beställning eller ett köp kommer vi behandla dina personuppgifter för att hantera din beställning. Dessa uppgifter kan även användas för andra ändamål, t.ex. för marknadsföring och kommunikation, kundserviceärenden eller för att analysera, utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster. Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick och/eller invända mot vår marknadsföring.

 

Du hittar fullständig information om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy HÄR och vår cookiepolicy HÄR.


TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd när du handlar av oss. Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vidare ha möjlighet att använda dig av Europeiska Kommissionens online plattform för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr.

Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.
Svensk lag är tillämplig på dessa villkor.

 

BOLAGINFORMATION

Företagsinformation:

MQ Marqet AB, org. nr 556693-4104, Nellickevägen 24, 412 63 Göteborg.

Postadress:

MQ Marqet, Box 119 19, 404 39 Göteborg.

Lageradress för returer:

Schenker Logistics AB MQ Marqet AB, Leveransvägen 2, 43870 Landvetter.

Kontaktuppgifter till kundtjänst:

E-postadress: shop@mq.se

Telefonnummer: 031-388 80 99

 

Kom ihåg att du kan chatta med oss via vår hemsida!